انتظار بازگشت نسیم
آن دمی چون که گون ز باد پرسید:
به کجا چنین شتابان!
وسلامی که رسانید به شکوفه ها به باران
همه آرزویش آن بود که به یاری بهاران
ز شکفتن بیابان
باز باشد که بپرسد:
به کجا چنین شتابان؟!
آن دمی چون که گون ز باد پرسید:
به کجا چنین شتابان!
وسلامی که رسانید به شکوفه ها به باران
همه آرزویش آن بود که به یاری بهاران
ز شکفتن بیابان
باز باشد که بپرسد:
به کجا چنین شتابان؟!
مهم نیست سابون را چگونه بنویسیم،با ص یا با س
مهم این هست که کف کند



بی تو از شوکت دربار بدم می اید
من ازاین حس ستمکار بدم می اید
من بچرخم،تو بچرخی در باد
من از این نقطه پرگار بدم می آید
بر گسل زاده شده چشم ترم
دگر از ریزش آوار بدم می آید
پدرم روضه رضوان بفروخت
دگر از مردم بازار بدم می آید
من در این فاصله ها می پیچم
بی تو از چادر گلدار بدم می اید

در این پست سوالات احتمالی کنکور سراسری 91 رو براتون میذارم تا با سولات این دوره بهتر آشنا بشید و بهتر بفهمید چه چیزهایی و چگونه میان
برای دانلودمجموعه اینجا را کلکیک کنید

و حج و عمره انجام بده
عرضه داشتند: «یا رسول الله نمیتوانم»
دین و زندگی در کنکور
اول یه نفس عمیق بکشید بعد یک صلوات بفرستید و با بسم الله شروع کنید تا مختون هنگ نکنه
دینی
توی کنکور با اختصاص ضریب ِ 3 به خودش شاید یکی از سخت ترین درسا واسه کنکوری ها
باشه ...چرا که حدود 70 درصد کنکوریها بعد از چند بار خوندن ِ هر درس و تست زدن و
دادن ِ آزمونای بیرون ، تازه می فهمند که اونجوری که دینی میخوندن غلطه و روش ِ
خوندن ِ دینی جور ِ دیگه ایه و باید روششون رو عوض کنن ....عموما هم
خیلیاشون دیر اینو متوجه میشن ...ما هم اینجا جمع شدیم تا کمکتون کنیم خیلی
زود متوجه ِ چجوری خوندن ِ دینی بشید و نذارید دیر بشه ....
* متن درس ها
اولا
باید گفته شه که درس های دینی رو باید جوری بخونید که تمام ِ تیترهای هر درس ملکه
ی ذهنتون باشه ...اگه یکی بهتون گفت توی درس ِ 3 ی ِ پیش دانشگاهی از تیتر ِ دژ ِ
مستحکم ِ توحید شروع کنید به گفتن ِ اون درس ،باید بتونین از کلمه ی زیر ِ تیتر تا
آخرین کلمه ی درس رو به یاد بیارید ، انگار که همه ی صفحات ِ درسا رو تو ذهنتون
اسکن کردین و جلو چشماتونه.........خیلی خوب باید متنای درسو بخونین....
ترتیب
ِ کلمات توی درسا خیلی مهمه ...
مثلا
توی درس ِ 5 سوم صفحه 75 اونجا که نوشته پیامبر اکرم (ص) واسطه ی همه ی
خیرات و برکات ِ مادی و معنوی(اول
مادی بعد معنوی) به
مخلوقات و ازجمله انسان هاست(اول
مخلوقات و بعد انسان ها)...
یا
مثلا توی درس ِ 9 دوم صفحه ی 96 اونجا که گفته آنان گاهی دیگران را مقصر می شمارند
و میگن : بزرگان ما و شیطان (اول
بزرگان ما و بعد شیطان ) سبب
گمراهی ما شدند ....
امسال
توی هر گروه ِ ریاضی و تجربی حدود 2 سوال از این ترتیبا اومده بود ...(تا اونجایی
که من یادمه)
توی
درس دینی میشه خیلی چیزارو با هم قاطی کرد و اشتباهشون کرد ...
مثلا
1)سرچشمه ی خوبی ها و زیبایی ها چیه یا کیه
...2)سرچشمه ی هدایت و رستگاری چیه یا کیه ...3)سرچشمه ی آتش جهنم چیه یا کیه ..که
به ترتیب میشن 1)خدا ...2)حضرت
فاطمه ...3)کافران و بت هاشون..
یا
یه چیز ِ دیگه مرگ از دیدگاه ِ افراد ِ مختلفه ...مرگ از دیدگاه ِ پیامبر : انتقال
... از دیدگاه امام حسین: سعادت ... از دیدگاه ِ قاسم : شیرین تر از عسل ... و از
دیدگاه پیامبران الهی : گذرگاهی به حیات ِ برتره ...
یا
1)بالاترین درجه ی بهشت ..2)برترین مقام بهشت ....3)بالاترین مرتبه ی نعمت های
بهشتی که به ترتیب 1)فردوس ...2)رضا و خرسندی ...3)لقاء و دیدار خداست
علت
و معلوم ...تابع و متبوع ...تحقق و در گرو ...
چندین
ساله که میبینیم همیشه از علت و معلولا سوال داریم ....تحقق و در گرو ِ هم تازگیا
2-3 ساله مد شده .. و کم کم داره تو سوالا رد پایی از تابع و متبوع دیده میشه
....توجه خاصی به این واژه ها بکنید ...از هر کدوم یه مثال میزنم تا بهتر
متوجه شید ....
توی
درس ِ 10 سال سوم صفحه 151 اونجا که گفته نگاه ِ مثبت ِ دین به آینده ی تاریخ و
اعتقاد به حضرت مهدی (عج) اصلی به نام انتظار را در دل ها زنده کرده است ...میشه
گفت : زنده شدن اصل ِ انتظار در دلها معلول ِ نگاه ِ مثبت ِ دین به آینده ی تاریخ
و اعتقاد به حضرت مهدی (عج) هست .
توی
درس 12 سال دوم صفحه 138 اونجا که گفته به همان اندازه که رشته های عفاف در روح
انسان ضعیف میشه نوع آراستگی هم تغییر میکنه و پوشش جنبه ی خودنمایی پیدا میکنه
..میشه گفت : تحقق ِ خودنمایی در پوشش در گرو ِ ضعف ِ عفاف هست .
توی
درس 6 سال پیش توی صفحه 70 میگه که انسان هرچه تقدیرات خدا را بیشتر بشناسه انجام
ِ فعالیت های اختیاریش توسعه پیدا میکنه ...پس میشه گفت : توسعه ی فعالیت های
اختیای انسان تابع ِ معرفت به تقدیر ِ الهی است(سوال سال 90 کنکور تجربی هم بوده) .
* اندیشه و تحقیق ها
طبق
آماری که گرفته شده هر ساله حدود فقط 25 درصد بچه ها اندیشه و تحقیقا رو میخونن و
حدود 15 درصدشون سوالاشو سر ِ کنکور جواب میدن ...میدونین این یعنی چی ؟؟؟یعنی
فاجعه
..یعنی
حدود ِ نصف ِ اونایی هم که خوندن نمیدونن تو سوال باید چی رو جواب بدن ...باید بدونید که خیلی از اندیشه و تحقیقا خیلی
مهمه(بعضی هاشونم که الکی یه سوال ِ چرت و پرت پرسیده رو که نمیخواد ، مثلا درس ِ
4 دوم اندیشه و تحقیقش رو که نمیخواد بخونین) ..باید آیاتی که توی بعضی سوالای
اندیشه و تحقیقا گفته برید بخونید ، رو حفظ باشید و بدونید که توی اون
سوال ِ اندیشه و تحقیق درباره اون آیه چی گفته و چی رو خواسته ...
مثلا
توی ِ درس ِ 3 دوم صفحه 43 سوال ِ 2 اندیشه و تحقیق گفته با مراجعه به آیه 3
سوره تغابن برخی ویژگی های دیگه رو که بیانگر سرشت متعالی انسانه رو بگید ( خب توی
خود ِ سوال گفته چی میخواد دیگه ..یعنی ممکنه توی سوال ِ کنکور بگن کدوم گزینه به
سرشت متعالی انسان اشاره میکنه و بعد آیه ی سوره تغابن و آیه های دیگه رو هم
بزارن)سوالای اندیشه و تحقیقا رو خوب بخونید ...آیه
هاشو خوب بلد باشید ...
یا
مثلا توی ِ درس ِ 2 سوم صفحه 25 سوال ِ 1 اندیشه و تحقیق گفته آیات 42و 43 سوره
یونس رو بخونین و پیام اصلی اونها رو که مربوط به رابطه حجت ظاهر و حجت باطنه
توضیح بدید .....تو سوال خودش پیام ِ اون آیه رو گفته ...پس شما باید آیه رو با
پیامش بلد باشید ...
به
سوالای اندیشه و تحقیق توجه ِ خاصی بکنید ....میتونه درصد ِ دینیتونو به 100
برسونه ها ..از ما گفتن بود ....
* آیه ها
شاید
سخت ترین بخش ِ دینی رو بشه به آیه ها مربوط کرد ..اما فقط کافیه بدونید آیه ها رو
چه جوری بخونید و اینکه چه جوری باهاشون کنار بیاید ...
اولا
باید آیه های دینی رو اینقدر بخونید که حفظ باشید ..ترتیب ِ آیه ها هم مثه ترتیب ِ
کلمات توی درسها خیلی خیلی مهمه ...فقط خوندن ِ آیه ها یه سری ل ِ م ِ خاص داره که
الان براتون میگم تا کارتون با آیه ها دیگه راحت شه ..
یه
سری کلمه ها هستن که توی آیه ها وقتی به چشمتون خورد باید تداعی کننده ی یه سری
چیزا تو ذهنتون باشه ..من چند تاشو میگم ...
1)من و الذین
با
دیدن این دو کلمه توی هر آیه ای باید تو ذهنتون بیاد چه کسانی هستن و چه سرانجامی
دارن...با مثال واستون توضیح میدم
توی
درس 5 سال دوم ...صفحه 60 ...آیه اینه :
ان
الذین لا یرجون لقاءنا و رضوا بالحیاه الدنیا و اطمانوا بها و الذین هم عن ایاتنا
غافلون اولئک ماواهم النار بما کانوا یکسبون
توی
آیه (الذین) داریم
...پس تو ذهنمون میاد چه کسانی و چه سرانجامی ...
چه
کسانی: کسایی که به دیدار خدا امید ندارن(به معاد امید ندارن) وبه زندگی دنیا راضی
ان و بهش اطمینان کردن =>
چه
سرانجامی :سرانجامشون آتشی(دوزخی) هست که به خاطر کارهای خودشون درستش کردن ....
پس
توی سوالای کنکور میتونه بگه گرفتار ِ دوزخ شدن سرانجام ِ چه کسانیه ....یا سرانجام ِ افرادی که به معاد(دیدار خدا)
اعتقاد ندارن چیه ....
توی
درس 5 سال سوم ...صفحه 67 ...آیه اینه :
و
من یعص الله و رسوله و فقد ضل ضلالا مبینا
توی
آیه (من) داریم ...
چه
کسی : کسی که خدا و پیامبرش را نافرمانی کند =>
چه
سرانجامی : در گمراهی آشکار افتاده است
پس
توی سوال کنکور میتونه بگه ضلالا مبینا(گمراهی آشکار) واسه چه کسانیه ..یا کسی که
نافرمانی میکنه خدا و رسولشو چه سرانجامی داره
2)قال
با
دیدن این کلمه توی هر آیه ای باید تو ذهنتون بیاد که چه کسی یا چه چیزی ، چی رو ،
ک ِ ی ، به کی یا چی گفته و اون در جوابش چی گفته ..(قاطی نکنید الان توضیح میدم)
توی
درس 7 سال دوم ...صفحه 79 ..آیه اینه :
قالوا
فیم کنتم قالوا کنا مستضعفین فی الارض قالوا
الم تکن ارض الله واسعه فتهاجروا فیها
توی
قسمت اول داریم قالوا فیم کنتم ....(قال) داریم ...
چی
کسی گفت : فرشتگان گفتن
کِی
و کجا گفتن : تو برزخ
به
کی گفتن : به ظالمان
اونا
در جواب ِ فرشتگان چی گفتن: گفتن ما در سرزمینمون مستضعف بودیم
فرشتگان
در جواب ِ اونا چی گفتن : گفتن
که آیا زمین ِ خدا پهناور نبود که توش مهاجرت کنین
توی
درس 2 سال سوم ....صفحه 16 ..آیه اینه :
قال
فمن ربکما یا موسی قال ربنا الذی اعطی کل شی ء خلقه و ثم هدی
توی
قسمت اول داریم قال فمن ربکما یا موسی ...(قال) دیده میشه
چه
کسی گفت : فرعون
به
کی گفت : موسی
چی
گفت : گفت پروردگار شما کیه
موسی
در جوابش چی گفت : گفت پروردگار ما کسی است که هر چیزی را آفریده و سپس هدایتش
کرده
3) ل ِ
هر
جا توی آیه (ل ِ) دیدید ...یعنی یه جور فلسفه است ...
توی
درس ِ 7 سوم ...صفحه 106 ..آیه اینه :
و
تلک الایام نداولها بین الناس و لیعلم الله الذین ءامنوا یتخذ منکم الشهداء
توی
آیه (ل ِ ) داریم ...پس میشه گفت :
فلسفه
ی گردش روزها بین مردم ، معلوم شدن مومنان و گرفتن شاهدانی از میان آنهاست
4)تحقق ...در گرو ....
به
عنوان مثال در درس 16 سال دوم ...صفحه 182 ...آیه اینه :
و
ذروا ما بقی من الربا ان کنتم مومنین فان لم تفعلوا فاذنوا بحرب من الله و رسوله ی
آیه
میگه اگه ایمان دارید ، آنچه از ربا باقی میماند را رها کنید ، که اگه این
کارو نکنید با خدا و رسولش اعلان جنگ کردید ..پس میشه گفت :
تحقق
ِ اعلان ِ جنگ با خدا و رسولش در گرو ِ رها نکردن ِ آنچه از ربا باقی میماند است
یا
توی درس 3 سوم ...صفحه 30 ..آیه اینه :
الله
یجتبی الیه من یشاء و یهدی الیه من ینیب
آیه
میگه خدا هرکه را بخواهد برای تقرب به خود انتخاب میکنه و به سوی خود هدایت میکنه
کسی را که اهل بازگشت باشد ...پس میشه گفت : تحقق ِ هدایت شدن به سوی خدا در گرو ِ
بودن در اهل ِ بازگشت است
برای رسم ساختار لوییس می تونید از این روش استفاده کنید:
مرحله1-برای هر اتم عدد 8 را بگذارید و برای هیدروژن عدد2 وبرای بریلیم عدد4 وبرای الومینیوم و بور عدد6 را قرار دهید وبا هم جمع کنید
مرحله2-اینبار به جای هر اتم شماره گروه قدیم عناصر را قرار دهید
برای گروه یک عدد یک برای گروه دو عدد دو برای گروه 13 عدد سه برای گروه14 عدد4 برای 15 عدد5 برای 16 عدد6برای 17 عدد7 را جایگذاری کنید.وبا هم جمع کنید
مرحله3-مرحله 1 را از مرحله2 کم کنید.با این کار تعداد الکترون های پیوندی به دست می آید
مرحله4-ساختمان ملکولی اتم را رسم کنید و بعد تعداد الکترون های پیوندی مرحله 3را بین انها به اتم مرکزی(معمولا اولین اتم و وسط ترین اتم در ساختار نوشتن فرمول ترکیب اتم مرکزی است یا باید کوچک و الکترونگاتیو تر باشد) واتصال به اتمهای دیگر پخش کنید.باید در نظر داشته باشید که هر خط پیوند یگانه دارای یک جفت الکترون پیوندی است و شما باید در نتیجه در شمارش و وصل کردن به اتم مرکزی هر خط را برای این مرحله دو الکترون در نظر بگیرید
مرحله5-اگر ترکیب شما اسیدهای هیدروژن دار هستند (بجز اسید های فسفر دار)با روش بالا انجام داده و تعداد اکسیژن ها را با هیدروژن به صورت یک خط به هم وصل کنید و ملکول o-Hرا به اتم مرکزی وصل کنیدو اگر اسید شما فسفر واسید ها هستند ابتدا یک داتیو با اکسیژن وصل کنید به اتم مرکزی و سپس بقیه o-Hها را به اتم مرکزی وصل کنید.
اما روش دیگر این است که به تعداد الکترون های والانس ویا ظرفیت یک اتم الکترون را بانماد نقطه به اتم وصل کنید.سپس اگر اتمی از گروه 17 به اتم مرکزی وصل بود بایک الکترون انجا را پرکنید و اگر اتم دیگری وصل بود با فرمول زیر الکترون از اتم مرکزی بردارید.
فرمول:18 -شماره گروه
شما باید به تعداد کمترین ظرفیت اتم مرکزی به اتم مرکزی اتم متصل کنید و اگر بخواهید به اتم مرکزی بیشتر از کمترین ظرفیتش اتم وصل کنید باید انها را با داتیو به ان وصل کنید.
کمترین ظرفیت اتم مرکزی=18-شماره گروه جدید

حاج اسماعیل دولابی این عارف واصل و مجاهد سالک بیت زیر را زمزمه می کرد و می فرمود:

" نگویمت که همه ساله می پرستی کن سه ماه "می" خور و نه ماه پارسا باش "
تفسیر این بیت حافظ این است که سه ماه رجب و شعبان و رمضان فصول اهل محبت است .
یامن یکفی من کل شی و لا یکفی منه شی ، اکفنی ما اهمنی من امر الدنیا و الآخره.
وقتی اقبال سیدبن طاووس را نگاه می کنی در اعمال شبها و روزهای ماه
مبارک رجب آنقدر ثوابهای عجیب و غریب نوشته که کسب آنها تورا به طمع
می اندازد.ما آنقدر این دفتر را دل سیاه کردیم که دنبال آب توبه می گردیم . دنبال چیزی
هستیم که بپوشاند آن چیزهایی را که همیشه خواستی
مخفیشان کنیم . اما اینها را هم که می گویم طمعی است که در ماه رجب خودبه خود به آدم سرایت می کند...
عارف فانی سید هاشم حداد (ره) می فرمایند:همت عالی دار ، به چیزهای کوچک قانع مشو ،
اینقدر دور خود نگرد، به اوبسپار و جلو برو .مرد باید عالی همت باشد . حیف است کسی که
می خواهد به محضر سلطان السلاطین حضور یابد درراه مثلا از گدای سر گذر چیزی بخواهد.
رجب ماه رحمت و استغفار از محضر حی داور است . برای آنكه شیوه طلب و آمرزش را بدانیم
توجه كاربران ارجمند را به نكات ذیل جلب مینماییم.
كلامی از آيت الله جوادی آملی:استغفار بر طرف كننده بوی بد گناه
برای اینكه این راه را طی كنیم، اوّلین شرط آن است خود را معطّر كنیم. معطّر كردن به این
است كه از بوی بد برهیم، یا بدبو نباشیم، یا اگر بوی بدی داشتیم و داریم آن را با عطر برطرف
كنیم. وجود مبارك امیرالمؤمنین طبق نقل مرحوم شیخ طوسی از رسول گرامی «علیهما
آلاف التحیة و الثناء» نقل میكند آن حضرت فرمود: «تُعطِّروا بِالاِستغْفار لا تَفْضِحنكم رَوائحَ
الذُّنوبِ» یعنی با استغفار، خود را معطر كنید تا بوی بد گناه شما را رسوا نكند، یك انسان
گناهكار، بدبو است و قیامت بوی بد عدّهای ظهور میكند. آنها كه معطرند و خوشبو هم برای
خود راحتی آفریدهاند هم برای دیگران، اگر كسی گناه نكرد معطّر است، اما اگر خدای ناكرده
آلوده شد، قبل از هر چیز شایسته است خود را با استغفار معطّر كند.
دو ذكر برای رفع دین
1- «اللّهمّ أغْنِنِی بِحَلالكَ عَنْ حَرامِك و أَغْنِنِی بِفَضْلِكَ عَمَّن سِواك».
«خداوندا، به حلال خود مرا از حرامت بىنیاز كن، و به فضل خودت مرا از غیر خودت بىنیاز كن».
2- «سبحان اللَّه العظیم و بحمده استغفر اللَّه و أسأله من فضله».
سپاس خداوند را كه منزه است و از او طلب مغفرت و فضل را خواستارم»
الآداب الدینیة للخزانة المعینیة، ص: 289
ثواب هفتادبار استغفار
حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام فرمود: هر كس هنگام سحر، هفتاد بار استغفر اللَّه بگوید
جزو افرادی كه خدا در شأنشان فرموده: «وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ» خواهد بود.
ارشاد القلوب ترجمه رضایی ج1ص228
استغفار بعد از نماز واجب
امام باقر (ع ) فرمود: هر كه بعد از نماز واجب سه بار بگوید:استغفر الله الذى لا اله الا هو
الحىّ القیوم ذوالجلال و الاكرام و اتوب الیه.
كلید آمرزش گناهان
امام صادق (ع ) فرمودند: هیچ مؤمنى نیست كه در شبانه روز مرتكب چهل گناه كبیره شود،
آن گاه با پشیمانى بگوید: استغفر الله الذى لا اله الا هو الحى القیوم بدیع السموات و الارض
ذالجلال و الاكرام و اسئله ان یتوب على، مگر این كه خداوند آن گناهان را مى آمرزد.