صلوات و دگر هیچ







و اما این هم برنامه فراماسونی قابل توجه:
![]()

و این بار هم خودتان قضاوت کنید:

اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی با صدور نامهای با شماره ۱۶۲۹۷۳/۹۰
طی تاریخ ۱۴/۰۷/۱۳۹۰ خطاب به بانکهای دولتی و خصوصی اعلام کرد: ” پیرو
بخشنامه شماره ن پ/م/۱۹۵۸ مورخ ۲۱/۱۰/۱۳۸۷ در خصوص تراکنشهای مجاز کارتی
ضمن اصلاح مفاد بخشنامه مزبور به استحضار میرساند با عنایت به ریسک
عملیاتی قابل توجه مشاهده شده در ارائه خدمات انتقال وجه از طریق اینترنت
با توجه به فضای کمتر کنترل شده دسترسی و لزوم حفظ منافع سپرده گذاران
مقابل دسترسیهای غیر مجاز:
۱٫ از تاریخ ۱/۸/۱۳۹۰ ارائه خدمات انتقال وجه اینترنتی کارت به کارت “سحاب”
از طریق درگاههای پرداخت اینترنتی ممنوع بوده و این خدمات صرفاً به عنوان
بخشی از خدمات اینترنت بانک و پس از احراز هویت مناسب مشتری در تارنمای
ورودی خدمات اینترنت بانک قابل ارائه است.
۲٫ ارائه خدمات ماندهگیری اینترنتی در مرکز “شتاب” مسدود میشود.
در این نامه که به امضای ناصر حکیمی و فرشید مسجدی رسیده قید شده است که
ضمناً این بانک بر انجام مفاد این بخشنامه نظارت دقیقی به عمل آورده و از
ارائه خدمات توسط بانکهایی که ضوابط فوق را رعایت ننمایند، اکیداً ممانعت
به عمل خواهد آورد.
بدیهی است از تاریخ اجرای این بخشنامه مسئولیت تمامی مخاطراتی که از ناحیه
عدم رعایت مفاد آن متوجه مشتریان آن بانک گردد، بهعهده آن بانک خواهد بود.
یک کارشناس بانکی در توضیح این بخشنامه بانک مرکزی به خبرنگار فارس گفت:
بخشنامه فوق در بانکهایی که انجام تمامی خدمات انتقال وجه اینترنتی از
جمله کارت به کارت را از طریق دستگاه رمزیاب انجام میدهند، موضوعیت ندارد.
سامانه حواله الکترونیک بین بانکی (سحاب) :
کاربرد سامانه در شعب
انتقال وجه کارتی با استفاده از امکانات مرکز « شتاب» (سحاب)
انتقال وجه حسابی از طریق سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا)
سحاب چیست؟
سحاب سامانه ای است که به مشتریان بانک امکان می دهد با استفاده از کارت
خود بتوانند به هر بانک دیگر عضو مرکز «شتاب» حواله کنند.
· استفاده از سحاب هم در شعبه و هم در خوپردازها و هم در اینترنت
بانک میسر است.
· برای استفاده از خدمات « سحاب در شعبه، از دستگاه کارتخوان
(pin pad) و منوی تحویلداری استفاده می شود.
· بر استفاده از خدمات «سحاب» در شعب، مشتری باید فرم مخصوص
انتقال را تکمیل کند.
ویژگیهای سحاب:
· حواله های « سحابی» فقط با کارت امکانپذیر است.
· سقف حواله های «سحابی» از طریق خودپردازها و اینترنت بانک برای
هر کارت در هر شبانه روز معادل سی میلیون ریال است.
· سقف حواله «سحابی» از طریق شعب برای هر کارت در هر شبانه روز
معادل یکصدو پنجاه میلیون ریال است.
· برای انتقال از طریق «سحاب» کارمزد به شرح زیر از انتقال دهنده
دریافت می شود:
- تا مبلغ ده میلیون ریال: پنج هزار ریال
- به ازای هر ده میلیون ریال اضافه دو هزار ریال به رقم فوق افزوده
می شود.
سامانه حواله الکترونیک بین بانکی (سحاب)
· امکان بررسی
حشره کش خانگي
کوچک ، با مصرف برق بسيار کم، قيمت مناسب
با نوري که حشرات را جذب مي نمايد.
ابعاد اين حشره کش 12*6.5 سانتيمتر
و مصرف برق 1 وات در ساعت
و جايگزين مناسبي براي ديگر حشره کش هاي مشابه
قرص دار و مدل هاي ديگر مي باشد.
قيمت با هزينه پست پيشتاز به تمام ايران 6000 تومان
جهت خريد به صورت عمده نيز مي توانيد با ما تماس بگيريد.
شماره تماس:09127562163
با خريد يک عدد تمام آشنايان شما نيز خواهان آن خواهند بود.


ازاینجا دانلود کنید:www.emss.mihanblog.com
از هولناکترین عذابهای قبر که میت در شب اول قبر به آن مبتلا می شود، فشار قبر است که مومن و کافر، کوچک و بزرگ، باید حد طبیعی و ناگزیر آن را تحمل کنند اما این فشار تحت اعمال انسان و پرونده ای که با اوست بسیار متغیر است. ابو بصیر میگوید: به امام جعفر صادق(علیهالسلام) گفتم: آیا احدى هست كه از فشار قبر نجات پیدا كند؟ فرمود: پناه بخدا مىبریم از فشار قبر. چقدر قلیل و اندك هستند آن افرادى كه از فشار قبر نجات پیدا کنند. (بحارالانوار، ج6،ص260)
البته فشار قبر مربوط به مدفونین در زمین نیست بلکه شامل هر میتی خواهد شد از امام صادق علیهالسّلام پرسیدند: آیا عذاب و فشار قبر به فرد بدار آویخته میرسد؟ آن حضرت فرمود: همانا پروردگار زمین، خود پروردگار هوا نیز هست. یا آن خدایى كه زمین به فرمان اوست، هوا نیز به فرمان اوست، پس خداوند عزّ و جلّ به هوا وحى میفرماید و هوا او را فشارى میدهد سختتر و شدیدتر از قبر. (من لا یحضره الفقیه، ترجمه غفارى، ج 1، ص279)
اما در مورد اینکه واقعیت فشار قبر چیست و کیفیت آن به چه شکلی است، اطلاعات دقیقی در دست نیست. برخی همچون علامه مجلسی، علامه حلی، علامه شبر و مرحوم حمصی رازی معتقد به عذاب جسد هستند. به عقیده این بزرگان و برخی دیگر، ممکن است روح در عالم قبر، در بدن داخل شده و عذاب را تحمل کند ... علامه مجلسی میفرماید: انما السوال و الضغطة فى الاجساد الاصلیة ...؛ سوال و تنگی و فشار قبر مربوط به جسد اصلی است.(جسد اصلی در مقابل جسد برزخی)
در نهج البلاغه آمده است... و روعات الفزع و اختلاف الاوضاع و استكاك الاسماع و ظلمة للحد ...؛ (یاد کنید از) دفعه بدفعه آمدنهاى خوف و بیمهای مختلف و جابجا شدن دندههاى پهلو از فشار قبر و كر گردیدن گوشها و تاریكى گور ...
قائلین به این قول به چنین روایاتی هم استناد میکنند و میگویند در هم فرو رفتن استخوانهاى دنده(در اثر فشار قبر) و نیش زدن گوشت(که به عنوان عذاب قبر یاد شده) که در بعضی روایات است تنها با بدن عنصرى سازگارى دارد.
در هر حال روح با تعلق شدیدی که به جسد دارد، همواره در کنار جسد میماند و از وضعیت خوب یا بد جسد متاثر میشود چه داخل در جسد و حساس به احساسات آن باشد چه نباشد. به همین جهت شاید بتوان گفت فشار قبر، می تواند کنایه از همان فعل و انفعالات شیمیایی باشد که جنازه را از هم می پاشد و ظرف مدت بسیار کمی، چنان تغییرات سریعی در آن ایجاد می کند که اگر امکان رویت جسد بعد از یک شب

حاصل شود، صحنهی دلخراش و اندوهباری در معرض دید قرار خواهد گرفت. از فرمایشات حضرت علی(علیهالسلام) است که: «فَلَوْ مَثَّلْتَهُمْ بِعَقْلِكَ، أَوْ كُشِفَ عَنْهُمْ مَحْجُوبُ الْغِطَاءِ لَكَ، وَ قَدِ ارْتَسَخَتْ أَسْمَاعُهُمْ بِالْهَوَامِّ فَاسْتَكَّتْ، وَاكْتَحَلَتْ أَبْصَارُهُمْ بِالتُّرَابِ فَخَسَفَتْ، وَ تَقَطَّعَتِ الْأَلْسِنَةُ فِی أَفْوَاهِهِمْ بَعْدَ ذَلَاقَتِهَا، وَ هَمَدَتِ الْقُلُوبُ فِی صُدُورِهِمْ بَعْدَ یَقَظَتِهَا، وَ عَاثَ فِی كُلِّ جَارِحَةٍ مِنْهُمْ جَدِیدُ بِلًى سَمَّجَهَا، وَ سَهَّلَ طُرُقَ الْآفَةِ إِلَیْهَا، مُسْتَسْلِمَاتٍ فَلَا أَیْدٍ تَدْفَعُ وَلَا قُلُوبٌ تَجْزَعُ، لَرَأَیْتَ أَشْجَانَ قُلُوبٍ وَ أَقْذَاءَ عُیُونٍ، لَهُمْ فِی كُلِّ فَظَاعَةٍ صِفَةُ حَالٍ لَا تَنْتَقِلُ، وَ غَمْرَةٌ لَا تَنْجَلِی؛ اگر آن مردگان را با (دیده) عقل و خرد بسنجى، یا پرده (خاكى) كه آنها را از تو پوشانده است كنار رود (آنها را خواهى دید) در حالی كه گوشهایشان در اثر رسوخ جانوران خاكى در آنها نابود و کر گشته، و دیدگانشان از سرمه خاك (به مغز) فرو رفته، و زبانهایشان پس از تندى و تیزى در دهانها پاره پاره گشته، و دلهاشان پس از بیدارى در سینهها مرده، و از طپش افتاده، در هر عضوى از ایشان پوسیدگى تازه كه باعث فساد و زشتى است رخداده، و راه نابودى آنها را آسان ساخته است، در حالی كه در برابر هر آسیبى تسلیماند، نه براى دفاع (از آلام و اسقام) دستى، و نه براى نالیدن (از سختیها) دلهایى دارند(اگر به دیده عبرت بنگرى) اندوههاى دلها و خاشاك و خونابه چشمها را خواهى دید كه براى آنها در هر یك از این رسوائى و گرفتاریها حالتى است كه دگرگون نشود، و سختی ای است كه برطرف نگردد. (ترجمه نهجالبلاغه انصارى، ص 625)
این عذاب اگرچه تا حدی طبیعی و در راستای نظام خلقت است اما راههایی وجود دارد که برطرف کردن آن را ممکن ساخته است. با وجود برخی روایات که اصرار به همگانی بودن فشار قبر دارند، برخی روایات نیز به تفاوتهای مومن و کافر اشاره کرده و از آسودگی مومن سخن میگویند: «بنده مؤمن چون به خاك سپرده شود زمین به او گوید: آفرین، خوش آمدى، تو از جمله كسانى هستى كه دوست داشتم بر پشت من راه رود، حال كه تو را در بر گرفتم خواهى دانست كه چگونه با تو عمل مىكنم! پس تا آنجا كه چشم كار مىكند براى او گشاده گردد. و كافر چون به خاك سپرده شود زمین به او گوید: تو را آفرین و خوشامد مباد، تو از دشمنترین كسانى هستى كه دوست نداشتم بر پشت من راه رود، حال كه تو را در بر گرفتم خواهى دانست كه چگونه با تو عمل مىكنم! پس چنان او را بفشارد كه استخوانهاى پهلویش بشکند.(امالى شیخ مفید، ترجمه استادولى)

تاثیراتی که اعمال مثبت و منفی در طول حیات بر تک تک سلولهای بدن میگذارند می تواند در کم و زیاد شدن عذاب جسم تاثیر بگذارد مثل این که فرض کنیم گناهان کبیره موجب ترشح موادی در سلولهای بدن شوند که این مواد در عالم قبر تجزیه بدن را سختتر و مهلکتر کنند یا بالعکس ممکن است عبادت و اعمال صالح انسان و پرهیز از گناه، وقتی در درجات بالای آن از سوی انسانی رعایت شود، جسم را به طور طبیعی به مواد ایمنی دهنده مجهز سازند. سالم ماندن معدودی از جنازههای انسانهای وارسته، سالها بعد از وفات یا شهادتشان، سند خوبی بر این مدعاست. هم اکنون اسنادی از همین جنازههای سالم که مربوط به شهدای دفاع مقدس بوده، در موزه شهدا محفوظ است .
عدهای دیگر از دانشمندان دینی هم معتقد به عذاب و پاداش روحاند و یا معتقد به عذاب و پاداش روح در جسم برزخی اش هستند. محمد تقی قلسفی در این باره می گوید: «مقصود از فشار قبر این نیست که دیوارهای قبری که در گورستان حفر شده به هم نزدیک می شوند، و جسد میت را در تنگنا قرار میدهند، بلکه مقصود فشار نامرئی و نامحسوسی است که، بر روح و جسد برزخی متوفی، وارد میآید و او را به شدت ناراحت میکند.»(معاد از نظر روح و جسم، ج 1 ، ص 261)
مرحوم ملاصدرا و پیروان مكتب او با بهرهگیرى از حركت جوهریه و اثبات عوالم سهگانهى (طبیعت، عالم برزخ مثال، عالم مجردات) به تحلیل و تبیین عذاب و سوال در قبر پرداخته میگویند: آنچه بر این جسد دنیوى پس از مرگ می آید از قبیل مقبور بودن و فشار و وحشت و هجوم حشرات بر روح مجرد وارد مىشود. (عیون مسایل نفس و شرح آن، استاد حسن حسن زاده، ج 2، ص 455 ـ 453).
... روح انسانى به كمك قوه ى خیال در دنیاى مادى لذت ها و آلام را درك مى كند، و قوه ى خیال یك وجود مستقل است كه پس از مرگ نیازى به بدن مادى ندارد بلكه همراه روح است و روح به واسطه ى این قوه، از صورتهاى مادیات لذت و یا زحمت مىبیند. بنابراین وقتى انسان مرد، با قوه ى خیال خود را جداى از دنیا مى یابد؛ همان گونه كه در دنیا با همان صورت به واسطه ى خیال، خود را درك مى كرد، وقتى در قبر گذاشته شد، خود را با همان صورت در قبر مى یابد و با این واسطه دردها و عقوبت ها و یا لذت ها را در مى یابد. و این است معنى حدیث: كه قبر باغى از باغ هاى بهشت یا حفرهاى از حفرههاى جهنم است. َ( الْقَبْرُ رَوْضَةٌ مِنْ رِیَاضِ الْجَنَّةِ أَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ النَّار.)پس قبر حقیقى همین هیئتها و صورتها است.(همان)
چنانچه به قائده عمومیت فشار قبر توجه کنیم و به اجسادی که جنازه آنها را می سوزانند و خاکسترشان را به دریا می سپارند، باید به همین نظریه، یعنی به فشار بر روح مجرد، یا فشار بر روح مجرد در جسم برزخی اعتقاد پیدا کنیم .
انسی نوش آبادی، کارشناس گروه دین و اندیشه تبیان
به نام خدا
طرح جستو جوی پیشرفته نت های موسیقی برای گوگل و سایر موتور های جستو جو و به فکر اندازی کارشناسان گوگل در ایجاد این طرح و اضافه نمودن چنین طرحی به موتور جستجو و جستوجو نتهای یک نوشته موسیقی بهجای نام ان در وب
لطفا دست بکار شوید

این یکی از جالب ترین شیطان های دیده شده در ایران است که توسط افراد عادی نیز قابل رویت است
زیباترین عکس شیطان پرستی ایران در اینجا:
به علامت دست توجه کنید و خودتان قضاوت کنید
از پینوکیو راستگو می شود تا قلم چی شیطان پرست







بسمه تعالی
نمای ساختمان موسسه خیریه امام هادی(علیه السلام) -قم خیابان ارم کوچه 20 پلاک 38







تا کنون تعداد 550 نفر از فرشته های کوچولو تحت پوشش مالی موسسه (خیریه مهر) امام هادی علیه السلام قرار گرفته اند.هر کدام از این ایتام تحت کفالت یکی از نیکو کاران قرار دارد .کفالت ایتام در موسسه به 2 صورت انجام می شود:
الف-مراجعه حضوری: جهت ثبت نام حضوري ، شخص نيكوكار پس از مراجعه به محل مؤسسه ، مشاهده و بررسي پرونده و وضعيت معيشتي كودك ، انرا تأييد و مقرري ماهيانه خود را به ايتام تحت تكفل خود اختصاص مي دهد.
ب-ثبت نام اینتر نتی:با مراجعه به سایت موسسه و مطالعه شرایط, ایمیل خود را به شماره تلفن مذکور پیامک و سپس پروند یکی از ایتام برای ایشان ارسال می گردد.
تا کنون(تیرماه 1390) 66 نفر از ایتام بصورت اینتر نتی و 489نفر بصورت حضوری تحت پوشش قرار گرفته اند.
2- تامین کمک هزینه های تحصیلی و آموزشی برای ایتام مستعد
متاسفانه به دلیل مسائل و مشكلات مالی،امکان اموزش برای بسیاری از خانواده های ایتام امكان پذير نيست؛ با توجه به اينكه بسياري از اين كودكان داراي استعدادهاي فوق العاده اي در زمينه هاي مختلف مي باشند، هدف این است که جهت فراهم آوردن زمينه هاي رشد و ارتقاي اين عزيزان ، با ارائه مدارك و معرفي نامه از مراكز آموزشي حتي المقدور به تعدادي از اين عزيزان كمك هزينه تحصيلي و آموزشي اهدا شود.
3-برگزاری مسابقات فرهنگی,هنری در بین ایتام
برگزاری مسابقاتی چون نقاشی,کتابخانی,انشا نویسی و خطاطی تاثیر بسزایی در کشف استعداد ها و ایجاد رابطه معنوی بین بچه ها و موسسه را دارد. حمايت ازچنين مسابقاتي مي تواند روح پاك و لطيف بچه ها را تحت تاثير خود قراردهد چرا كه بسياري از اين كودكان بر اين باورند كه پس از مدتي انتظار نام برندگان اعلام خواهد شد. گاهی یک مسابقه مثلا نقاشی تمام اعضای خانواده را تحت الشعاع قرار می دهد .همین باعث می شود که باور کنن جایی وجود دارد که به فکر انهاست.
4-اهدا عیدی و ارزاق( ایام خاص) برای خانواده های محترم ایتام
این
ارزاق و هدایا مربوط به ماه مبارک رمضان و عید نوروز می باشد، كه از طريق
مؤسسه با توجه به نيازهاي ضروري ايتام به اطلاع حاميان رسانده شده به دست
ايتام مي رسد.
5-رسیدگی به امور پزشکی خانواده ایتام
با ارایه مدارک کافی از پزشک مربوطه و تحقیقات موسسه,در حد وسع موسسه به مسایل پزشکی خانواده های ایتام رسیدگی می شود.
مصارف عمومی موسسه (غیر از تکفل ایتام) عبارتند از:
1-هزینه درمان برای خانواده های نیازمند ایتام
2-هزینه اموزش و تحصیلات برای ایتام
3-برگزاری مسابقات فرهنگی هنری
4-اهدا ارزاق و مایحتاج در ایام خاص(همانند ماه رمضان و عید نوروز)
5-هزینه های جاری موسسه
6-کمک به فقرا و مستمندان(غیر از ایتام)
7-تامین جهیزیه و .......
بزودی امکان پرداخت انلاین در این صفحه نصب می گردد.در حال حاضر در صورت تمایل به مشارکت از شماره حساب ذیل استفاده نمایید:
شماره حساب:34/ 3449 3449 بانک ملت-بنام موسسه خیریه مهر امام هادی(علیه السلام)
شماره کارت:6104337770021002
نکته:2 صندوق در حساب بانکی موسسه امام هادی(ع) موجود است:
الف-شماره حساب 34 3449 3449 نزد بانک ملت که برای مشارک عمومی در فعالیتهای خیریه موسسه می باشد.
ب-شماره حساب0208086336008 نزد بانک ملی که برای تکفل ایتام و مخصوص کسانی است که در موسسه یتیم کفالت نموده اند.
طرح تهیه لوازم التحریر ایتام(بوی ماه مهر)-کلیک کنید
تکفل اینتر نتی ایتام در موسسه امام هادی(علیه السلام)
وصیت امیرمؤمنان ـ علیه السّلام ـ نزدیک شهادت
خدا را خدا را در مورد یتیمان، نکند آنها گاهی سیر و گاهی گرسنه بمانند، نکند آنها در حضور شما در اثر عدم رسیدگی از بین بروند…
موسسه(مهر)امام هادی علیه السلام با شماره ثبت 1025 از سال 1382 اقدام به تکفل و سرپرستی مادی ایتام نموده است.در این موسسه ایتامی که:
اولا ازطرف پدر محروم می باشند(فقط پدر)
ثانیا سن آنها کمتر از ۱۲ سال است،باتوجه به مدارک کامل(فوت نامه پدر،مدارک شناسایی فرزند یتیم،آدرس و..)مورد پذیرش قرار می گیرند. لازم به تذکر است که فرزندان خانواده های مطلقه پذیرش نمی شوند.
مبلغ مستمری هریک ازایتام 30000 تومان است که ماهیانه در اختیار این عزیزان قرارمی گیرد. موعد پرداخت شهریه ایتام،بیستم هر ماه(برج)در محل ساختمان موسسه(به ادرس ذیل صفحه) می باشد. هرکدام از فرزندان یتیم تحت کفالت یکنفر ازخیرین(کفیل)قرار دارد،که این شخص درجریان پرونده یتیم تحت کفالت خود قراردارد.درحال حاضر بیش از ۱۰۰نفر ازایتام درلیست انتظار قراردارند و منتظر دستان پر مهر شما هستند. لازم بذکر است تمامی این ایتام در شهر قم سکونت دارند. موسسه خود را موظف می داند تا پاسخگوی سوالات شما در مورد شفاف سازی فعالیتهای خیریه باشد.
برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن همراه ۰۹۱۲۱۵۱۰۴۲۹-۹۸+(هادی محقق) تماس حاصل فرمایید .
نحوه تکفل اینترنتی ایتام
۱-ابتدافرم پذیرش ایتام را تکمیل نمایید.پس از آن, پرونده یکی از ایتام عزیز برایتان ایمیل می گردد.
۲-در صورت قبول کفالت پرونده ارسالی ،ماهیانه عزیز تحت تکفلتان را بشرح ذیل به شماره حساب اختصاصی ایتام در موسسه واریز فرمایید:
ماه اول مبلغ 45000تومان و ماههای بعد مبلغ 31000تومان واریز فرمایید.مبلغ اهدایی به ایتام 30000تومان می باشد که پس از اولین واریز شما ماهیانه به این عزیزان اهدا می گردد.
۳-پس از اولین واریز ،ماهیانه کودک تحت تکفلتان از ۲۰ همان برج پرداخت می گردد.حساب بانکی موسسه جهت کفالت ایتام:
شماره حساب:0208086336008 سیبا بانک ملی ایران-بنام موسسه خیریه مهر امام هادی(علیه السلام)
شماره کارت:5706 9950 9911 6037فرم پذیرش ایتام
نکته:2 صندوق در حساب بانکی موسسه امام هادی(ع) موجود است:
الف-شماره حساب 34 3449 3449 نزد بانک ملت که برای مشارک عمومی در فعالیتهای خیریه موسسه می باشد.
ب-شماره حساب0208086336008 نزد بانک ملی که برای تکفل ایتام و مخصوص کسانی است که در موسسه یتیم کفالت نموده اند.
آدرس موسسه امام هادی(ع):قم-خیابان ارم-کوچه۲۰-پلاک۳۸
تلفن:7830298-0251
فاکس:7737055-0251
همراه:09121510429
وضعیت پرونده ها(تیر ماه 1390)
تا کنون تعداد 550 نفر از فرشته های کوچولو تحت پوشش مالی موسسه (خیریه مهر) امام هادی علیه السلام قرار گرفته اند. از این تعداد 66 نفر بصورت اینتر نتی و 489 نفر بصورت حضوری تحت کفالت مالی قرار گرفته اند.256 نفر از این بچه ها از سادات می باشند.
اهمیت سرپرستی ایتام در قرآن و روایاتیکی از مهمترین محاسن اخلاق سرپرستی ایتام و تفقّد و محبّت نسبت به آنان است. از این رو پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلم ـ که پیام آور رحمت و رحمةللعالمین است و خود نیز طعم تلخ یتیمی را چشیده نسبت به این موضوع شدیداً توصیه کرده و با بیانات مختلف در مناسبتهای گوناگون مسلمانان را در تکریم یتیمان ترغیب و تشویق فرموده و مردم را به سرپرستی آنها امر کرده و خود نیز عملاً عهده دار نگهداری و سرپرستی از یتیمان بوده است.قرآن و یتیمان
در قرآن مجید درباره ایتام آیات متعددی دیده می شود که در پاره ای از آیات، بی اعتنایی به یتیمان را علامت کفر و نفاق می شمارد و می فرماید: «أَ رَأَیْتَ الَّذِی یُکَذِّبُ بِالدِّینِ فَذلِکَ الَّذِی یَدُعُّ الْیَتِیمَ»[۱] آیا دیدی آن را که دین و روز قیامت را دروغ می پندارد، پس او کسی است که یتیم را از خود می راند.نظری به روایات
و در جای دیگر می فرماید: «کَلاَّ بَلْ لا تُکْرِمُونَ الْیَتِیمَ وَ لا تَحَاضُّونَ عَلی طَعامِ الْمِسْکِینِ»[۲] چنان نیست که شما خیال می کنید بلکه شما یتیمان را گرامی نمی دارید و یکدیگر را بر اطعام مستمندان تشویق نمی کنید.
و می فرماید: «وَ إِذْ أَخَذْنا مِیثاقَ بَنِی إِسْرائِیلَ لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً وَ ذِی الْقُرْبى وَ الْیَتامى وَ الْمَساکِینِ … .»[۳] (و به یاد آورید) زمانی را که از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم که جز خداوند یگانه را نپرستید و نسبت به پدر و مادر و نزدیکان و یتیمان و بینوایان نیکی کنید… .
می فرماید: «لَیْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ الْمَلائِکَةِ وَ الْکِتابِ وَ النَّبِیِّینَ وَ آتَى الْمالَ عَلى حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبى وَ الْیَتامى وَ الْمَساکِینَ»[۴] نیکی (تنها) این نیست که به هنگام نماز صورت خود را به سوی مشرق و مغرب کنید بلکه نیکوکار کسی است که به خدا و روز رستاخیز و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیامبران ایمان آورد و مال خود را با تمام علاقه ای که به آن دارد به خویشاوندان و یتیمان و از کارافتادگان و … انفاق کند… .
روایاتی که از پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ و ائمه معصومین ـ علیهم السّلام ـ در این باره رسیده فراوان است. در این احادیث، ضمن توصیه نسبت به یتیمان، آثار نیک و اجر و پاداش عظیمی را در این مورد نوید می دهد که تنها به ذکر چند مورد از این آثار اکتفا می کنیم:پی نوشتها:
ورود به بهشت
رسول گرامی ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ فرمود: « من کفَّل یتیماً و نفقته کنت أنا و هو فی الجنَّة کهاتین و قرن بین اصبعیه المسبّحة و الوسطی.»[۵] کسی که یتیمی را سرپرستی کند و عهده دار نفقه و مخارج او گردد من و او در بهشت پهلوی یکدیگر هستیم. سپس انگشت سبّابه و انگشت وسطی را پهلوی هم گذاشت و فرمود: مانند این دو که پهلوی یکدیگرهستند.
امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: «من اراد ان یدخله الله عزّوجلَّ فی رحمته و یسکنه جنَّته فلیحسن خلقه … و لیرحم الیتیم.»[۶] کسی که بخواهد مشمول رحمت خداوند گردد و وارد بهشت شود… باید نسبت به یتیمان دلسوز و مهربان باشد.
پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ فرمود: «اتحبُّ ان یلین قلبک و تدرک حاجتک؟ ارحم الیتیم و امسح رأسه و أطعمه من طعامک یلین قلبک و تدرک حاجتک.»[۷] آیا دوست داری دلت نرم و آرزویت برآورده شود؟ (آنگاه فرمود:) بر یتیم ترحّم کن و دست محبّت بر سر او بکش و از غذای خود به او بخوران تا قلبت نرم و حاجتت روا گردد.
ترفیع درجات و محو سیئات
در حدیثی از رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ می خوانیم: «و الذَّی تفسی بیده لایلی مسلم یتیماً فیحسن ولایته و یضع یده علی رأسه إلّا رفعه الله عزَّوجلَّ بکلِّ شعرة درجة و کتب له بکلِّ شعرة حسنة و محی عنه بکلِّ شعرة سیّئة.»[۸] سوگند به کسی که جانم در قبضه قدرت اوست، هر مسلمانی که سرپرستی یتیمی را به عهده بگیرد وبخوبی از عهده ولایت و سرپرستی آن یتیم برآید و دست محبّت بر سر او بکشد به عدد هر مویی که از زیر دستش می گذرد خداوند متعال یک درجه مقام او را بالا می برد و یک ثواب در نامه عمل وی می نویسد و یک گناه از او کم می کند.
امیرمؤمنان ـ علیه السّلام ـ فرمود: «ما من مؤمن و لا مؤمنة یضع یده علی رأس یتیمٍ ترحّماً الّا کتب الله له بکلّ شعرة مرَّت یده علیها حسنة.»[۹] هر مرد و زن باایمانی که از روی مهربانی دست خود را روی سر یتیمی بکشد خدای متعال به عدد هر مویی که دست خود را روی آن می گذارد یک ثواب برای او می نویسد.
ثواب ساکت کردن یتیم
ناراحتی کودکان یتیم چندان مهم است که پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ می فرماید: «… اذا بکی الیتیم وقعت دموعه فی کفَّ الرَّحمن و یقول تعالی: من ابکی هذا الیتیم الذی واریت والده فی التّراب من اسکته فله الجنَّه.»[۱۰] … هرگاه کودک یتیمی گریه کند اشکهای او در کف پر مهر و محبّت خداوند رحمان می ریزد و خدای تعالی می فرماید: چه کسی این یتیمی که پدرش را از دست داده (و اکنون زیر خاک آرمیده) به گریه درآورده است؟ هر کس او را آرام کند بهشت از آن اوست (:پاداش او بهشت است).
در حدیثی دیگر فرمود: هنگامی که کودک یتیم گریه می کند عرش خدا به لرزه در می آید. خداوند به فرشتگانش می فرماید: ای ملائکه من! چه کسی این یتیم را که پدرش در خاک پنهان شده است به گریه درآورد؟ ملائکه می گویند: خدایا! تو آگاه تری. خداوند میفرماید: ای ملائکه من! شما را گواه می گیرم که هر کس گریه او را خاموش و قلبش را خشنود کند من روز قیامت او را خشنود خواهم کرد.[۱۱]
وصیت امیرمؤمنان ـ علیه السّلام ـ نزدیک شهادت «الله الله فی الایتام فلا تغبُّوا افواههم و لا یضیعوا بحضرتکم…»[۱۲] خدا را خدا را در مورد یتیمان، نکند آنها گاهی سیر و گاهی گرسنه بمانند، نکند آنها در حضور شما در اثر عدم رسیدگی از بین بروند… .
[۱] . ماعون / ۱ و ۲٫
[۲] . فجر / ۱۷ و ۱۸٫
[۳] . بقره / ۸۳٫
[۴] . بقره / ۱۷۷٫
[۵] . قرب الاسناد، صفحه ۴۵٫
[۶] . امالی صدوق، صفحه ۳۱۸، مجلس ۶۱، حدیث ۱۵٫
[۷] . کنزالعمّال، ج ۳ / صفحه ۱۶۹، حدیث ۶۰۰۲٫
[۸] . همان، صفحه ۱۷۵، حدیث ۶۰۳۰٫
[۹] . ثواب الاعمال، صفحه ۲۳۷٫
[۱۰] . تفسیر فخررازی، ج ۳۱ / صفحه ۲۲۰٫
[۱۱] . تفسیر مجمع البیان، ج ۱۰ / صفحه ۶۰۶٫
[۱۲] . نهج البلاغه

در پناهش
چه شتابیست به راه
شاید آن نقطه نورانی،
چشم گرگان بیابان باشد
