دانلود فیلم کوتاه زیبا
برای دانلود فیلم اینجا را کلیک کنید
برای دانلود فیلم اینجا را کلیک کنید
فیلم جدایی نادر از سیمین جایزه ویژه امسال منتقدان فیلم آمریكا را به خود اختصاص داد. باشگاه خبرنگاران، اصغر فرهادی كارگردان فیلم " جدایی نادر از سیمین " در مراسم جایزه ویژه منتقدان فیلم آمریكا در كنار آنجلینا جولی ، برادران داردن و پدرو آلمودوار . فیلم جدایی نادر از سیمین جایزه ویژه امسال منتقدان فیلم آمریكا را به خود اختصاص داد.

انجلینا جولی:(اصغر جون شاگرد نمی خوای؟!!!)(دید سلحشوری ها بیان داخل)



تفاوت ها را احساس کنید




حديث1
زيارت عاشورا
قال الصادق عليه السلام:
من زار الحسين عليه السلام يوم عاشورا وجبت له الجنة.
امام
صادق عليه السلام فرمود: هر كس كه امام حسين عليه السلام را در روز عاشورا
زيارت كند، بهشت بر او واجب مىشود.اقبال الاعمال، ص 568
حديث 2
بالاتر از روسپيدى
قال ابو عبد الله عليه السلام:
من بات عند قبر الحسين عليه السلام ليلة عاشورا لقى الله يوم القيامة ملطخا بدمه، كانما قتل معه فى عرصة كربلا.
امام
صادق عليه السلام فرمود: كسى كه شب عاشورا را در كنار مرقد امام حسين عليه
السلام سحر كند، روز قيامت در حالى به پيشگاه خدا خواهد شتافت كه به خونش
آغشته باشد، مثل كسى كه در ميدان كربلا و در كنار امام حسين عليه السلام
كشته شده باشد.وسائل الشيعه، ج 10، ص .372
حديث 3
نشانههاى ايمان
قال ابو محمد الحسن العسكرى عليه السلام:
علامات المؤمن خمس: صلاة الخمسين، و زيارة الاربعين، و التختم، فى اليمين، و تعفير الجبين و الجهر ببسم الله الرحمن الرحيم.
امام حسن عسگرى عليه السلام فرمود: نشانههاى مؤمن پنج چيز است: 1 ـ نمازهاى پنجاهگانه (3)
2 ـ زيارت اربعين3 ـ انگشتر به دست راست كردن 4 ـ بر خاك سجده كردن 5 ـ بسم الله الرحمن الرحيم را بلند
گفتن.وسائل الشيعه، ج 10، ص 373، و نيز التهذيب، ج 6، ص 52
منبع : چهل حدیث کربلا - محمد صحتى سردرودى از طريق شبكه حوزه
زندگی کردن در میان کسانی که صحنه دیدن یک اعدام را پر شوق می دانندو صحنه بوسیدن دو عاشق را
فجیح
ننگ بار است




برای دانلود این عکس با اندازه واقعی اینجا را کلیک کنید
باسمه تعالی
در
شعر آیینی قبل از الفاظ، صنایع و قالـب های شعری، «موضوع شعر» یا «آرمان
شاعر» است که اهمیت دارد. آنچه که واقعا موجب تفاوت بیـن شعرها می شود نیز
همین «موضوع شعر» و نگاه شاعر به آن می باشد. اما گونهای از شعر وجود
دارد که در آن، موضوع «ستایش نور» است. حقیقتی ثابت، مجرد و یگانه؛ آنچه
که در قاموس متـأخرین با عنـوان « ادب آیینی» از آن نام برده شده است.
در ادب آیینی، شعر، نه مجـال خاکبازی شاعر با الفاظ و صنایـع، که فرصت افلاکنوردی او با بال عاشقی است. شعور و شعر آیینی قداست قلم هایی است که بر رسالت راستین خویش استوار مانده اند.
جشنواره سراسری جایزه ادبی ابن حسام خوسفی که به نام یکی از بزرگان و نام آوران شعر حماسی و آیینی نامگذاری شده است، ترنم حضور پرشور شاعران خوش ذوق این مرز و بوم است، که ترویج شعر آیینی و ولایی را سرلوحه کار خود قرار داده اند. با توفیق حضرت حق سومین جشنواره سراسری جایزه ادبی ابن حسام خوسفی در سال 1390 چشم انتظار آثار ارزشمند شاعران و داستان نویسان گرامی می باشد.
بخش ها ی جشنواره :
- اشعار آیینی
- داستان های کوتاه حماسی و دینی
شر ایط ارسا ل آثار و شرکت در جشنواره :
1 -علاقه مندان بدون محدودیت سن می توانند در این جشنواره شرکت نمایند.
2 - آثار ارسالی در بخش شعر و داستان می بایست در 3 نسخه به صورت تایپ شده و در یک طرف کاغذ A4 باشد. ( دبیرخانه از پذیرش آثار دست نویس معذور می باشد)
3 - شرکت کنندگان می توانند آثار خود را از طریق پست و یا از طریـق رایانـامه جشنواره (ebnehosam@gmail.com) به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.
4 - شرکت کنندگان می بایست از درج مشخصات شخصی خود بر روی نسخ ارسال شده خودداری نموده و تنها فرم شرکت در جشنواره را تکمیل و پیوست نماید.
5 - دبیرخانه از پذیرش اشعار و داستان های تکراری وچاپ شده معذور است.
6 - هرهنرمند مجاز به ارسال حداکثر 3 اثر می باشد.
7 - حق چاپ آثارمنتخب به صورت مجموعه ی مدونی براي حوزه هنري محفوظ خواهد بود.
8 - آثار رسیده به دبیرخانه، عودت داده نخواهد شد.
9 - به آثاری که بعد از موعد مقرر به دبیرخانه واصل گردد، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
10 - از برگزیدگان جهت حضور در مراسم اختتامیه دعوت به عمل خواهد آمد.
11 - به برگزیدگان لوح تقدیر وگواهی شرکت در جشنواره به همراه جوایز نفیس اعطا خواهد شد.
12 - آثار منتخب در مجموعه ای چاپ خواهد شد.
13 - اخبار و اطلاعیه های جشنواره در پایگاه اطلاع رسانی حوزه هنری خراسان جنوبی به نشانی www.artbirjand.ir منتشر خواهد شد.
جوايز جشنواره :
نـفـر اول در هر بـخـش : مبـــلغ 1000000 تومان
نـفـر دوم در هر بـخـش : مبـــلغ 800000 تومان
نـفر سوم در هر بـخـش : مبـــلغ 600000 تومان
نـفر چهارم در هر بـخش : مبـــلغ 500000 تومان
نفرات پنـجم در هر بخش : مبـــلغ 400000 تومان
نفرات ششم تا دهم در بخش شعر : مبلغ 300000 تومان
تقویـم جشنواره :
آخرین مهلت ا رسا ل آ ثا ر : 1390/11/10
اختتامیـه : 1390/12/3
فرم ارسال آثار:

پایگاه خبری الجوار عراق نوشت: امروز خبری در سایتهای مختلف خبری و غیر خبری جهان عرب و حتی برخی از سایتهای غیر عربی منتشر شد مبنی بر اینکه جسد "کورت وسترگارد" کاریکاتوریست اهانت کننده به پیامبر(ص) در حالیکه در آتش سوخته شده بود، در نزدیکی منزلش پیدا شد. این خبر تابدین لحظه از سوی دولت دانمارک تأیید یا تکذیب نشده است.
"کورت وسترگارد" دو روز پیش توسط یک جوان اهل کشور سومالی که یک کلت به همراه داشت، مورد تهدید قرار گرفت اما توانست از دست وی جان سالم بدر ببرد. پس از تیراندازی جوان سومالی به سمت کاریکاتوریست موهن، اهالی محله فورا پلیس را خبر کرده و جوان سومالی را بازداشت کردند.
گفته می شود "کورت وسترگارد" از زمان کشیدن آن کاریکاتور موهن تا به امروز که چندین سال می گذرد، همواره در رعب و وحشت زندگی کرده و همیشه جانش در خطر بوده است. حتی گاهی که به شهرها و یا کشورهای مختلف سفر میکند، برخی هتلها از ترس به خطر افتادن امنیتشان، حاضر به استقبال از وی و دادن اتاق به او نمیشوند
.
شایان ذکر است حدود دو سال پیش نیز شبکه فرهنگی عرب زبان هجر در خبری مشابه اعلام کرد که جسد سوخته "کورت وسترگارد" نزدیک دفتر نشریه محل کار وی در دانمارک، پیدا شده است. در همان روز شبکه تلویزیونی الفرات عراق نیز در بخش زیرنویس خود این خبر را پخش کرد اما چند روز بعد شایعه بودن خبر اعلام شد.
قابل ذکر است روزنامه پرتیراژ دانمارکی «یولند پوستن» سیام سپتامبر 2005 میلادی به بهانه و ادعای آزادی بیان، تصاویری اهانت آمیز به پیامبر اکرم(ص) منتشر کرد. روزنامه مگزینز نروژ نیز این تصاویر را 10 ژانویه سال بعد برای دومین بار چاپ کرد. چاپ این کاریکاتورها در روزنامه یولند پوستن و متعاقب آن روزنامه های چند کشور اروپایی دیگر، خشم مسلمانان جهان را برانگیخت
عكس هاي دیدنی از شيطان پرستان و رسم و رسوم
آنها عكس هاي دیدنی از شيطان پرستان و رسم و رسوم
آنها عكس هاي دیدنی از شيطان پرستان و رسم و رسوم
آنها عكس هاي دیدنی از شيطان پرستان و رسم و رسوم
آنها عكس هاي دیدنی از شيطان پرستان و رسم و رسوم
آنها عكس هاي دیدنی از شيطان پرستان و رسم و رسوم
آنها عكس هاي دیدنی از شيطان پرستان و رسم و رسوم
آنها عكس هاي شيطان پرستان و رسم و رسوم آنها عكس هاي شيطان پرستان و رسم و رسوم آنها عكس هاي شيطان پرستان و رسم و رسوم آنها عكس هاي شيطان پرستان و رسم و رسوم آنها عكس هاي شيطان پرستان و رسم و رسوم آنها عكس هاي شيطان پرستان و رسم و رسوم آنها
و با خره:
این جمعیت چه شباهتی با خمینی دارند؟!(یادگار شرمگین7 دی 88)
بال پرواز گشایید که پرها باقی است
بعد از
این باز سفر، باز سفرها باقی است
پشت بتها نشود راست پس از ابراهیم
بت
شکن رفت ولی باز تبرها باقی است
گفت فرزانهای، امروز شما عاشوراست
جبهه
باقی است، شمشیر و سپرها باقی است
جنگ پایان پدرهای سفر کرده نبود
شور آن
واقعه در جان پسرها......
واقعاباید گفت:
شرمنده ایم یا حسین


واقعا اگر پیامبر ویا دیگر خاندان و اولی الامرتان را بکشید و یا بمیرند به اداب جاهلیت خود باز می گردید؟!
وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَمَن يَنقَلِبْ عَلَىَ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ اللّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللّهُ الشَّاكِرِينَ
و محمد جز
فرستادهاى كه پيش از او [هم] پيامبرانى [آمده و] گذشتند نيست آيا اگر او
بميرد يا كشته شود از عقيده خود برمىگرديد و هر كس از عقيده خود بازگردد
هرگز هيچ زيانى به خدا نمىرساند و به زودى خداوند سپاسگزاران را پاداش
مىدهد





نشان شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران بخشی از آرم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که از سال های 75-1374 در پخش شبکه به عنوان علامت یا نماد گرافیکی شبکه معرفی شد. آرم از دو فرم مربع، در بخش بیرونی و دایره در بخش درونی تشکیل شده است. مربع: سمبلی از چار چوب و تشکیلات بوده و هنگامی که بر یک رأس خود قرار گیرد حالتی پویا پیدا کرده و در اینجا به عنوان « کادر و چار چوبی برای ارائه تصویر» در نظر گرفته می شود. دایره: در عین حالی که به عنوان نمادی از کرۀ زمین بیانگر نگاهی جهانشمول در رسانۀ ملی است، سمبلی از «یک چشم و دیدن» نیز به شمار می رود. دو فرم در نگاه اول و از دید هنری و گرافیکی در تقابل با یکدیگر از یک ارتباط منطقی برخوردار بوده و هماهنگی خوبی بین فضای تاریک روشن آرم وجود دارد. جدا از این، کلیت آرم به نوعی تداعی کننده «چشم» به عنوان وسیله ارتباطی مخاطب با رسانه است. این آرم در برگ ها و اوراق اداری سازمانی در وله ها و میان برنامه ها و همچنین به عنوان نشانۀ شبکه در گوشه کادر تلویزیون مورد استفاده قرار می گیرد.
با
توجه به نوع برنامه هایی که از شبکه های آموزش و اول سیمای جمهوری اسلامی
ایران پخش میشوند به نظر نمیرسد که روایات مربوط به دجال فقط به خاطر نوع
و شکل آرم شبکه یک و شبکه آموزش بر آنها صدق کند هرچند شایسته است
مسئولان این شبکه ها به خاطر تشابه آرم خود با نماد یک چشم دجال نسبت به
تغییر این آرمها اقداماتی را صورت دهند تا خدای ناکرده بهانه ای از این
بابت به دست دشمنان و معاندان نداده باشند .
لازم به ذکر است که شبکه کودک نیز که جدیدا برنامه های خود را از سیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز نموده است نشان خود را یک چشم انتخاب نموده است و تاکید بیش از حد بر روی نماد یک چشم از این جهت بی دلیل به نظر نمیرسد.
آرم های فراماسونری دیگر شبکه ها :

دینی توی کنکور با اختصاص ضریب ِ 3 به خودش شاید یکی از سخت ترین درسا
واسه کنکوری ها باشه ...چرا که حدود 70 درصد کنکوریها بعد از چند بار
خوندن ِ هر درس و تست زدن و دادن ِ آزمونای بیرون ، تازه می فهمند که
اونجوری که دینی میخوندن غلطه و روش ِ خوندن ِ دینی جور ِ دیگه ایه و
باید روششون رو عوض کنن ....عموما هم خیلیاشون دیر اینو متوجه میشن ...ما
هم اینجا جمع شدیم تا کمکتون کنیم خیلی زود متوجه ِ چجوری خوندن ِ دینی
بشید و نذارید دیر بشه ....
* متن درس ها
اولا
باید گفته شه که درس های دینی رو باید جوری بخونید که تمام ِ تیترهای هر
درس ملکه ی ذهنتون باشه ...اگه یکی بهتون گفت توی درس ِ 3 ی ِ پیش
دانشگاهی از تیتر ِ دژ ِ مستحکم ِ توحید شروع کنید به گفتن ِ اون درس
،باید بتونین از کلمه ی زیر ِ تیتر تا آخرین کلمه ی درس رو به یاد بیارید
، انگار که همه ی صفحات ِ درسا رو تو ذهنتون اسکن کردین و جلو
چشماتونه.........خیلی خوب باید متنای درسو بخونین....
ترتیب ِ کلمات توی درسا خیلی مهمه ...
مثلا توی درس ِ 5 سوم صفحه 75 اونجا که نوشته پیامبر اکرم (ص) واسطه ی همه ی خیرات و برکات ِ مادی و معنوی(اول مادی بعد معنوی) به مخلوقات و ازجمله انسان هاست(اول مخلوقات و بعد انسان ها)...
یا مثلا توی درس ِ 9 دوم صفحه ی 96 اونجا که گفته آنان گاهی دیگران را مقصر می شمارند و میگن : بزرگان ما و شیطان (اول بزرگان ما و بعد شیطان ) سبب گمراهی ما شدند ....
امسال توی هر گروه ِ ریاضی و تجربی حدود 2 سوال از این ترتیبا اومده بود ...(تا اونجایی که من یادمه)
توی درس دینی میشه خیلی چیزارو با هم قاطی کرد و اشتباهشون کرد ...
مثلا
1)سرچشمه ی خوبی ها و زیبایی ها چیه یا کیه ...2)سرچشمه ی هدایت و رستگاری
چیه یا کیه ...3)سرچشمه ی آتش جهنم چیه یا کیه ..که به ترتیب میشن 1)خدا
...2)حضرت فاطمه ...3)کافران و بت هاشون..
یا یه چیز ِ دیگه مرگ از
دیدگاه ِ افراد ِ مختلفه ...مرگ از دیدگاه ِ پیامبر : انتقال ... از
دیدگاه امام حسین: سعادت ... از دیدگاه ِ قاسم : شیرین تر از عسل ... و از
دیدگاه پیامبران الهی : گذرگاهی به حیات ِ برتره ...
یا 1)بالاترین
درجه ی بهشت ..2)برترین مقام بهشت ....3)بالاترین مرتبه ی نعمت های بهشتی
که به ترتیب 1)فردوس ...2)رضا و خرسندی ...3)لقاء و دیدار خداست
علت و معلوم ...تابع و متبوع ...تحقق و در گرو ...
چندین
ساله که میبینیم همیشه از علت و معلولا سوال داریم ....تحقق و در گرو ِ هم
تازگیا 2-3 ساله مد شده .. و کم کم داره تو سوالا رد پایی از تابع و متبوع
دیده میشه ....توجه خاصی به این واژه ها بکنید ...از هر کدوم یه مثال
میزنم تا بهتر متوجه شید ....
توی درس ِ 10 سال سوم صفحه 151 اونجا که
گفته نگاه ِ مثبت ِ دین به آینده ی تاریخ و اعتقاد به حضرت مهدی (عج) اصلی
به نام انتظار را در دل ها زنده کرده است ...میشه گفت : زنده شدن اصل ِ
انتظار در دلها معلول ِ نگاه ِ مثبت ِ دین به آینده ی تاریخ و اعتقاد به
حضرت مهدی (عج) هست .
توی درس 12 سال دوم صفحه 138 اونجا که گفته به
همان اندازه که رشته های عفاف در روح انسان ضعیف میشه نوع آراستگی هم
تغییر میکنه و پوشش جنبه ی خودنمایی پیدا میکنه ..میشه گفت : تحقق ِ
خودنمایی در پوشش در گرو ِ ضعف ِ عفاف هست .
توی درس 6 سال پیش توی
صفحه 70 میگه که انسان هرچه تقدیرات خدا را بیشتر بشناسه انجام ِ فعالیت
های اختیاریش توسعه پیدا میکنه ...پس میشه گفت : توسعه ی فعالیت های
اختیای انسان تابع ِ معرفت به تقدیر ِ الهی است(سوال سال 90 کنکور تجربی
هم بوده) .
* اندیشه و تحقیق ها
طبق
آماری که گرفته شده هر ساله حدود فقط 25 درصد بچه ها اندیشه و تحقیقا رو
میخونن و حدود 15 درصدشون سوالاشو سر ِ کنکور جواب میدن ...میدونین این
یعنی چی ؟؟؟یعنی فاجعه
..یعنی
حدود ِ نصف ِ اونایی هم که خوندن نمیدونن تو سوال باید چی رو جواب بدن
...باید بدونید که خیلی از اندیشه و تحقیقا خیلی مهمه(بعضی هاشونم که الکی
یه سوال ِ چرت و پرت پرسیده رو که نمیخواد ، مثلا درس ِ 4 دوم اندیشه و
تحقیقش رو که نمیخواد بخونین) ..باید آیاتی که توی بعضی سوالای اندیشه و
تحقیقا گفته برید بخونید ، رو حفظ باشید و بدونید که توی اون سوال ِ
اندیشه و تحقیق درباره اون آیه چی گفته و چی رو خواسته ...
مثلا توی ِ درس ِ 3 دوم صفحه 43 سوال ِ 2 اندیشه و تحقیق گفته با مراجعه به آیه 3 سوره تغابن برخی ویژگی های دیگه رو که بیانگر سرشت متعالی انسانه
رو بگید ( خب توی خود ِ سوال گفته چی میخواد دیگه ..یعنی ممکنه توی سوال ِ
کنکور بگن کدوم گزینه به سرشت متعالی انسان اشاره میکنه و بعد آیه ی سوره
تغابن و آیه های دیگه رو هم بزارن)سوالای اندیشه و تحقیقا رو خوب بخونید
...آیه هاشو خوب بلد باشید ...
یا مثلا توی ِ درس ِ 2 سوم صفحه 25 سوال ِ 1 اندیشه و تحقیق گفته آیات 42و 43 سوره یونس رو بخونین و پیام اصلی اونها رو که مربوط به رابطه حجت ظاهر و حجت باطنه توضیح بدید .....تو سوال خودش پیام ِ اون آیه رو گفته ...پس شما باید آیه رو با پیامش بلد باشید ...
به سوالای اندیشه و تحقیق توجه ِ خاصی بکنید ....میتونه درصد ِ دینیتونو به 100 برسونه ها ..از ما گفتن بود ....
* آیه ها
شاید
سخت ترین بخش ِ دینی رو بشه به آیه ها مربوط کرد ..اما فقط کافیه بدونید
آیه ها رو چه جوری بخونید و اینکه چه جوری باهاشون کنار بیاید ...
اولا
باید آیه های دینی رو اینقدر بخونید که حفظ باشید ..ترتیب ِ آیه ها هم مثه
ترتیب ِ کلمات توی درسها خیلی خیلی مهمه ...فقط خوندن ِ آیه ها یه سری ل ِ
م ِ خاص داره که الان براتون میگم تا کارتون با آیه ها دیگه راحت شه ..
یه سری کلمه ها هستن که توی آیه ها وقتی به چشمتون خورد باید تداعی کننده ی یه سری چیزا تو ذهنتون باشه ..من چند تاشو میگم ...
1)من و الذین
با دیدن این دو کلمه توی هر آیه ای باید تو ذهنتون بیاد چه کسانی هستن و چه سرانجامی دارن...با مثال واستون توضیح میدم
توی درس 5 سال دوم ...صفحه 60 ...آیه اینه :
ان الذین لا یرجون لقاءنا و رضوا بالحیاه الدنیا و اطمانوا بها و الذین هم عن ایاتنا غافلون اولئک ماواهم النار بما کانوا یکسبون
توی آیه (الذین) داریم ...پس تو ذهنمون میاد چه کسانی و چه سرانجامی ...
چه کسانی: کسایی که به دیدار خدا امید ندارن(به معاد امید ندارن) وبه زندگی دنیا راضی ان و بهش اطمینان کردن =>
چه سرانجامی :سرانجامشون آتشی(دوزخی) هست که به خاطر کارهای خودشون درستش کردن ....
پس
توی سوالای کنکور میتونه بگه گرفتار ِ دوزخ شدن سرانجام ِ چه کسانیه
....یا سرانجام ِ افرادی که به معاد(دیدار خدا) اعتقاد ندارن چیه ....
توی درس 5 سال سوم ...صفحه 67 ...آیه اینه :
و من یعص الله و رسوله و فقد ضل ضلالا مبینا
توی آیه (من) داریم ...
چه کسی : کسی که خدا و پیامبرش را نافرمانی کند =>
چه سرانجامی : در گمراهی آشکار افتاده است
پس توی سوال کنکور میتونه بگه ضلالا مبینا(گمراهی آشکار) واسه چه کسانیه ..یا کسی که نافرمانی میکنه خدا و رسولشو چه سرانجامی داره
2)قال
با
دیدن این کلمه توی هر آیه ای باید تو ذهنتون بیاد که چه کسی یا چه چیزی ،
چی رو ، ک ِ ی ، به کی یا چی گفته و اون در جوابش چی گفته ..(قاطی نکنید
الان توضیح میدم)
توی درس 7 سال دوم ...صفحه 79 ..آیه اینه :
قالوا فیم کنتم قالوا کنا مستضعفین فی الارض قالوا الم تکن ارض الله واسعه فتهاجروا فیها
توی قسمت اول داریم قالوا فیم کنتم ....(قال) داریم ...
چی کسی گفت : فرشتگان گفتن
کِی و کجا گفتن : تو برزخ
به کی گفتن : به ظالمان
اونا در جواب ِ فرشتگان چی گفتن: گفتن ما در سرزمینمون مستضعف بودیم
فرشتگان در جواب ِ اونا چی گفتن : گفتن که آیا زمین ِ خدا پهناور نبود که توش مهاجرت کنین
توی درس 2 سال سوم ....صفحه 16 ..آیه اینه :
قال فمن ربکما یا موسی قال ربنا الذی اعطی کل شی ء خلقه و ثم هدی
توی قسمت اول داریم قال فمن ربکما یا موسی ...(قال) دیده میشه
چه کسی گفت : فرعون
به کی گفت : موسی
چی گفت : گفت پروردگار شما کیه
موسی در جوابش چی گفت : گفت پروردگار ما کسی است که هر چیزی را آفریده و سپس هدایتش کرده
3) ل ِ
هر جا توی آیه (ل ِ) دیدید ...یعنی یه جور فلسفه است ...
توی درس ِ 7 سوم ...صفحه 106 ..آیه اینه :
و تلک الایام نداولها بین الناس و لیعلم الله الذین ءامنوا یتخذ منکم الشهداء
توی آیه (ل ِ ) داریم ...پس میشه گفت :
فلسفه ی گردش روزها بین مردم ، معلوم شدن مومنان و گرفتن شاهدانی از میان آنهاست
4)تحقق ...در گرو ....
به عنوان مثال در درس 16 سال دوم ...صفحه 182 ...آیه اینه :
و ذروا ما بقی من الربا ان کنتم مومنین فان لم تفعلوا فاذنوا بحرب من الله و رسوله ی
آیه
میگه اگه ایمان دارید ، آنچه از ربا باقی میماند را رها کنید ، که اگه
این کارو نکنید با خدا و رسولش اعلان جنگ کردید ..پس میشه گفت :
تحقق ِ اعلان ِ جنگ با خدا و رسولش در گرو ِ رها نکردن ِ آنچه از ربا باقی میماند است
یا توی درس 3 سوم ...صفحه 30 ..آیه اینه :
الله یجتبی الیه من یشاء و یهدی الیه من ینیب
آیه
میگه خدا هرکه را بخواهد برای تقرب به خود انتخاب میکنه و به سوی خود
هدایت میکنه کسی را که اهل بازگشت باشد ...پس میشه گفت : تحقق ِ هدایت شدن
به سوی خدا در گرو ِ بودن در اهل ِ بازگشت است
صد سال قبل از اين زماني كه هنوز فيزيك به درستي با نيوتن و قوانينش
شناخته مي شد و هيچ كس به فكر كاستي هاي مكانيك نيوتني نيفتاده بود ،
آلبرت انيشتين در مقاله اي تحت عنوان « درباره الكترو ديناميك اجسام
متحرك» چنين نوشت: « هيچ يك از ويژگيهاي واقعيتهاي مشاهده شده با مفهوم
سكون مطلق ارتباط ندارند، ...براي تمام دستگاههائي كه معادلات مكانيك در
آنها بر قراراند ، معادلات الكتروديناميكي و اپتيكي نيز در آنها برقرار
خواهد بود...بر اين اساس اينشتين دو فرض اساسي بسيار مهم اما ساده كرد كه
به جرات مي توان گفت: اين دو فرض ضمن اينكه براي بيان يك نظريه ساده و
سازگار الكترو ديناميك اجسام متحرك ، بر پايه نظريه ماكسول براي اجسام
ساكن ، كاملاً كافي اند ،دنياي فيزيك را نيز دگرگون كردند .
فرض هاي انيشتين كه بعدها اصل نسبيت انيشتين ناميده شد ، نسبت به
فرض هاي نيوتن(اصل نسبيت نيوتني) اين رجحان را دارند كه فراتر از قوانين
مكانيك ، تمام قوانين فيزيك را نيز در بر مي گيرند.
انيشتين فرض هاي خود را اين گونه بيان كرد:
1 - قوانين فيزيك در تمام دستگاههاي لخت يكسان هستند و هيچ دستگاه لخت مرجحي وجود ندارد ( اصل نسبيت ).
2 - در فضاي تهي مقدار سرعت نور در تمام دستگاههاي لخت يكسان و برابر با C است ( اصل ثابت بودن سرعت نور).
در حقيقت اصل نسبيت انيشتين اعتقاد به اين موضوع دارد كه ما فقط
از حركت نسبي دو دستگاه مي توانيم صحبت كنيم و به هيچ عنوان نمي توانيم به
وسيله اندازه گيريهاي فيزيكي بگوئيم يك دستگاه لخت به خودي خود ساكن است
يا متحرّك.
تئوري نسبيت خاص انيشتين پيشگوئيهاي مختلفي مي كند كه حقيقتاً
برخي از آنها در جهت مقابل مشاهده هاي ما و به عبارت ديگر تصورات اوليه ي
ما از آنچه به وقوع مي پيوندد مي باشد توجه به اين نكته بسيار مهم است كه
اين پيشگوئيها با چارچوبهاي مرجع مختلف ثابت و متحرك با سرعت نسبي V در
ارتباطند و نيز در نسبيت تنها زماني نتايج را قابل قبول مي دانيم كه سرعت
V يك كسر متعارف از C سرعت نور باشد. ( به عبارت ديگر V/C براي ما تعريف
شده باشد ).
دو پيشگوئي اساسي و مهم كه انيشتين با نسبيت خاص مي كند يكي انقباض طول و ديگري تاخير زمان است.
همان طور كه از گذشته مي دانيم انقباض طول به نتيجه ي اندازه گيري
يك جسم در دو چارچوب مختلف اشاره دارد ، اگر در چارچوب مرجع ثابت طول
اندازه گيري شده باشد ، در چارچوب ديگري كه نسبت به چارچوب مرجع اوليه
حركت دارد طول منقبض شده به نظر مي رسد ، و يا به عبارتي ديگر حركت جسم در
طول حركت نسبي اش منقبض شده به نظر مي رسد .
تاخير زماني نيز به اين واقعيت مهم اشاره دارد كه زمان بين
رويدادهائي كه در موقعيت هاي يكسان از چارچوب اندازه گيري ثابت هستند
كوتاهتر از زماني است كه به وسيله يك ناظر در چارچوب متحرك با سرعت
Vاندازه گيري مي شود ، به عبارتي ديگر اين طور گفته مي شود كه به نظر مي
رسد ساعتها كندتر كار مي كنند .
در اصل يكي از مهمترين اين نتيجه ها نسبي بودن همزماني است كه مي
توان گفت اين مطلب تعبير ديگري از تاخير زماني است و به اين صورت توضيح
داده مي شود كه اگرچه ممكن است از ديد يك ناظر در يك چارچوب مرجع دو
رويداد در دو مكان متفاوت كاملاً همزمان باشند اما از ديد ناظر ديگر كه در
چارچوب مرجع ديگري قرار گرفته است اين اندازه گيري به صورت همزمان نيست و
اين طور بيان مي كنيم كه همزماني نيز يك مفهوم نسبي است .
از آنجا كه انقباض طول و تاخير زماني از مهمترين مسائل در فيزيك
نسبيت هستند به تفسير و حل يكي از مهمترين مسائل در اين مورد مي پردازيم :
فرض کنید شما خارج یک قطار هستید و از دور به ریل این قطار نگاه می کنید.ریل در نگاه شما یک خط مورب است که در انتها به هم برخورد می کند یعنی همان هندسه نا اقلیدسی و قطاری که روی این ریل در حال حرکت است در انتها که دوریل موازی به هم می رسند از ریل خارج می گردد.این در حالی است که ناظر داخل خود قطار هرکز همچنین موضوعی را در انقباض طول درک نمی کند. یعنی در واقع شبیه شکل زیر
دید ناظر بیرون قطار به ریل:
![]()
اما خود ما می دانیم که دو خط موازی هم در بینهایت به هم نمی رسند پس
نسبی بودن موارد چون جرم ٰطولٰ حجم با دید ناظر تغییر می کند ونسبی هستند
نوشته:عرفان مرادی
و
((خورشید))
خوشا به حالت
که از دیروز با دیدن یار
همچنان نورانی می تابی
ای خورشید، تو نور خود را از کدامین منشا میگیری
اگر آن نور پشت ابر بر زمین بتابد
زمین را پر از گلها می کند
بتاب که این هم سعادت می خواهد
این شیرماده پس از شكار آهو متوجه می شودكه
شكارش بارداربوده،
او سراسیمه کمک میشود،
نخست تلاش میکند تا بچه را نجات دهد،
و از دریدن شکارش دست برمیدارد.
اما وقتی نمیتواند بچه را نجات دهد بروی زمین در کنار شکارش دراز میکشد،
عکاس بعدا پی میبرد که شیر سکته کرده است !!!!!
